Chinezi achizitioneaza cele mai importante drumuri maritime mondiale

Incet dar sigur, chinezi achizitioneaza cele mai importante drumuri maritime mondiale si controleaza transporturile navale si preturile lor. Ultima achizitie- Canalul Nicaragua.

La 160 de ani, dupa ce Cornelius Vanderbilt vazuse una dintre cele mai mari oportunitati de control a traficului maritim international, in acapararea Canalului Nicaragua, a venit timpul lui Wang Jing, un chinez multimiliardar in dolari, de numai 40 de ani, care domina piata telecomunicatiilor atit in China cit si in alte tari, el fiind in posesia unui proiect de dezvoltare a acestui canal, in valoare de peste 40 de miliarde de dolari americani. Presedintele  statului Nicaragua, sandinistul Daniel Ortega, care a luptat impotriva dominatiei SUA, prin “contras” in anii 80, a semnat pe data de 14 Iunie 2013 , deci cu numai doua luni in urma, o concesiune pe 50 de ani a canalului si lucrarilor aferente, catre firma lui Wang, HK Nicaragua Canal Development Investment Co.(HKND). Proiectul include canalul, conducte petroliere uriase, doua porturi de mare adincime, o cale ferata interoceanica si doua aeroporturi de dimensiuni impresionante. Wang este presedintele a peste 20 de companii care au operatiuni in 35 de tari. El va fi proprietarul HKND, pe care o descrie ca infrastructura internationala.

 

Ortega l-a prezentat pe toate canalele media ca pe salvatorul natiunii la semnarea contractului. Ortega, care este la putere din 2007, vede proiectul ca o mare sansa a tarii sale de iesire din situatia economica grea si izolarea impusa de SUA si aliatii lor. Acest canal interoceanic va dubla PIB-ul pe cap de locuitor din Nicaragua, care acum este de 3.300$. Lumea capitalista se intreaba de unde are Wang banii necesari pentru un asemena proiect urias, mai ales dupa declaratia lui Wang, prin care anunta ca ” prin acest proiect vom schimba lumea si vom dezvolta economiile din Nicaragua si America Centrala, fiind cea mai importanta cale maritima dinre cele doua mari oceane”. In zona exista si Panama, care dezvolta cu bani americani un proiect de 5,25 de miliarde de dolari, pe canalul care are o vechime de 99 de ani. Pe de alta parte, Hondurasul, o alta tara din zona si-a anuntat zilele trecute dorinta de a coopera cu o mare companie chineza pentru construirea unei cai ferate ultramoderne intre Pacific si Atlantic, care va mari viteza comertului in zona si va crea premisele unor venituri atit de necesare pentru zona. HKND a adus dupa ea o alta uriasa companie de stat chineza, China Railway Construction, pentru a crea planurile de fezabilitate, dupa cum spune Wang.  In finalul alocutiunii lui la Managua,  Wang a spus ca ” Nu vreau sa devin o gluma sau un exemplu de cum poate rata o companie chineza un proiect de acest gen, deci voi privii cu maxima seriozitate, iar asteptarile de la mine sint extrem de mari si le voi duce la bun sfirsit.” Este din ce in ce mai greu pentru SUA sa faca „valuri” peste proiectele chineze de  infrastructura si se pare ca tocmai comertul maritim american va depinde de China si evident preturile produselor americane, pentru ca ele vor fi in final la raft, dupa adaugarea taxelor maritime chineze prin Canal. Intre timp SUA se ocupa de Snowden si manevre diplomatice ieftine…..

 

Adrian Cosereanu

Sursa: ALTERNATIVA

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s