Dumnezeu face primul pas ca sa-l intalneasca pe om si nu omul ca sa-L afle pe Dumnezeu.

imagesCAR5D03V

Asceza ortodoxa nu este o tehnica

In Traditia ortodoxa asceza este o metoda terapeutica, iar nu o tehnica. Ea nu este un ansamblu de practici (si am ajuns aici la a doua parte a subiectului, adica la practicile necrestine), ci, dimpotriva, ea este un raspuns marinimos la dragostea lui Dumnezeu. Adica, sa facem omeneste tot ceea ce trebuie pentru a ne curati omul launtric, astfel incat sa se poata salaslui in noi harul lui Dumnezeu. De altfel, Dumnezeu face primul pas ca sa-l intalneasca pe om si nu omul ca sa-L afle pe Dumnezeu.

Am ajuns acum la un punct critic. Intre asceza ortodoxa si asceza din spatiul neortodox exista unele asemanari care, intr-adevar, pot face oarece impresie celui care ramane la asemanarea aparenta a copacilor, data de frunzele lor, si nu vede diferentele ce privesc trunchiul, radacinile si mai ales roadele.

Asceza, asa cum am spus, nu este o tehnica, nu este ceva cu care putem constrange libertatea lui Dumnezeu. Asceza, in Traditia ortodoxa, nu este un scop in sine, ci este un mijloc. Scopul ascezei noastre este sa ne omoram patimile, iar nu sa ne vatamam trupul. Noi nu am fost invatati sa fim ucigasi de trupuri, ci ucigasi de patimi, spune avva Pimen in Pateric”.

Asceza este un mijloc. Scopul este vindecarea inimii, adica schimbarea dragostei egoiste in dragoste care nu cauta ale sale. De aceea, caracteristica pentru asceza ortodoxa si pentru etosul pe care ea il formeaza este desertarea, este modul extatic al vietii. Din dragoste iesim din noi insine ca sa intalnim, in libertate, pe Dumnezeul cel personal si pe persoanele semenilor nostri. Astfel, viata omului afla sensul ei adevarat, tocmai pentru ca acest sens corespunde cu adevarata fire a omului.

Reusita prefacerii dragostei egoiste intr-una dezinteresata nu depinde numai de puterile noastre. Asceza ortodoxa nu este o tehnica de autocunoastere, de autoevolutie si automantuire. Ea este impreuna-lucrarea, in libertate si ascultare, cu harul dumnezeiesc necreat.

In Ortodoxie nu avem un proces de ascensiune a omului prin mijlocirea unor tehnici, ci o pogorare a lui Dumnezeu cel iubitor catre om. Crestinul ortodox nu impartaseste optimismul ereziilor care sustin ca prin tehnicile lor izbutesc o ascensiune progresiva, deoarece omul din fire este schimbator. Asa cum sustine parintele AntonieAlevizopulos: Adevaratii crestini nu cauta spre propriul sine ca sa primeasca ajutor, ci se straduiesc a se cunoaste pe sine ca sa se pocaiasca si, astfel sa poata sa-I ceara lui Dumnezeu sa vina in viata lor si sa le daruiasca “mare mila”.

Nadejdea crestinului este in Hristos, Care il va slobozi din stricaciune si din moarte. Aceasta nadejde a crestinului este respinsa de sectele la care ne-am referit. Pentru ei, omul “autocunoasterii”, care isi da seama de “puterile constiintei” lui si foloseste “cheia gandirii pozitive”, nu poate avea “necazuri”, nici nu crede ca zidirea este supusa lucrarii stricaciunii. Dimpotriva, el crede ca toate sunt bune asa cum sunt si ca omul nu trebuie sa nadajduiasca in ceva ce va sa vina, ci el se autorealizeaza aici pe pamant.

Deoarece asceza nu este un scop in sine, asa cum am subliniat mai sus, de aceea si crestinul ortodox nu urmareste sa vada lumini si vedenii, sa aiba “experiente” sau sa faca minuni. Acolo unde apare o vedenie sau o “minune” care atata pofta desfranata va trebui sa stim ca acestea sunt abateri de la cugetarea si morala ortodoxa. Crestinul ortodox se leapada de “experientele” pe care diavolul este gata sa i le ofere aici si acum, chiar si fara sa-i fie cerute; cu atat mai mult atunci cand ii sunt cerute.

Intre un adevarat prooroc, adica un sfant ortodox si un ocultist, fachir, “facator de minuni”, medium exista o mare prapastie.

Diferenta specifica intre asceza ortodoxa si cea demonica se poate vedea in povestirea din Pateric referitoare la avva Macarie Egipteanul: Trecand odata de la lunca la chilia sa, avva Macarie ducea smicele de finic si iata l-a intampinat diavolulpe cale cu secera si vrand sa-l loveasca nu a putut. Si i-a zis: Multa sila am de la tine, Macarie, caci nu pot nimic asupra ta. Iata, orice faci tu, fac si eu. Tu postesti, dar eu nicidecum nu mananc. Priveghezi, dar eu nicidecum nu dorm. Numai una este cu care ma birui esti. I-a zis lui avva Macarie: Care este? Iar el a zis: Smerenia ta si pentru aceasta nu pot nimic asupra ta.

Vom incepe acum sa dezvoltam oarecum mai sistematic partea a doua a subiectului, cu toate ca pana acum ne-am referit mereu la ea. Asadar, sa revenim la ceea ce am numit amenintarea practicilor necrestine.

Sub termenul de practici necrestine se pot ascunde miscari si practici cum ar fi: yoga-meditatie, gandire pozitiva, ocultism, hipnotism, spiritism, magie (alba si neagra, care in esenta sunt acelasi lucru), samanism, sufism, practicile cultelor animiste, ale ereziilor totalitariste nou-aparute (de exemplu: abuzul de substanta al Scientologiei) si ale cultelor distrugatoare (spalarea creierului, bombardarea constiintei oamenilor cu notiunea pervertita a dragostei, dezmatul), tehnicile noii Epoci (New Age), medicina alternativa care se bazeaza pe credinta oculta in existenta energiei cosmice si a centrilor energetici din om. Si am fi putut ajunge pana la practicile neosatanismului sau la actiunile sistematice lipsite de orice fel de scrupule ale ereziilor totalitariste (santaje, terorism psihologic, teroarea acuzatiilor, violenta fizica).

Ca sa analizeze cineva fiecare din temele la care ne-am referit, ar fi nevoie de cate o expunere separata. Lucrul cel mai insemnat este sa vedem care sunt elementele comune ale acestor practici sau tehnici, si apoi in ce consta amenintarea lor.

Toate aceste sisteme, miscari, practici sunt incercari de autoevolutie si automantuire, care au ca dreptar asa numita evanghelie a Varsatorului, ce se identifica cu evanghelia luciferica.

Ele intruchipeaza vechea minciuna sub o noua infatisare. Se concentreaza in cele pe care le-a spus vechiul si vicleanul sarpe celor intai ziditi. Adica: Dumnezeu v-a spus minciuni. Puteti voi singuri numai cu puterile voastre, fara ajutorul Lui sa deveniti dumnezei. Omul insusi este dumnezeu, numai ca nu cunoaste asta. Dar o va cunoaste prin tehnicile auto-cunoasterii si autodepasirii.

Evanghelia Varsatorului este calea autonomiei omului si a razvratirii lui impotriva voii lui Dumnezeu. Lui faca-se voia Ta din Rugaciunea Domneasca i se opune dogma satanica: Fa ce vrei! Aceasta este toata legea. (Aleister Crowley).

Prin tehnicile oculte omul intra pe un drum primejdios. Primeste o initiere prin care se leapada de Hristos si se uneste cu satana, lucru care inseamna lepadarea credinteiortodoxe si indepartarea de sub acoperamantul harului dumnezeiesc.

In ceea ce priveste tema explicarii fenomenelor oculte, intalnim cazurile inselarii si ale falselor pareri asa-zis avizate, ale propagandei convingerilor religioase sau ale nascocirilor talcuitorului; intalnim cazurile fenomenelor paranormale, ale subconstientului colectiv, ale vederii si auzirii mai presus de fire, dar exista si situatiile in care cu siguranta si-a bagat coada cel viclean, cu falsele minuni pe care le arata in inchipuirea celor care i-au dat drepturi in inimile lor prin pacat si prin “joaca” cu duhurile viclene.

Totusi, aceste false minuni sunt “adevarate” pentru cei care le vad, tot asa dupa cum si halucinatiile sunt “adevarate”. Dar aceste minuni false nu mai pot avea loc atunci cand persoanele care s-au incurcat cu ele se pocaiesc si se intorc la Hristos si la Biserica Lui, ingaduind astfel harului sa lucreze in sufletele lor.

In stradania noastra de a aprofunda si a interpreta tema tratata ne este de ajutor sa vedem ce anume cred gruparile enumerate mai sus, aproape in totalitatea lor – desigur, cu diferentieri, insa neesentiale despre Dumnezeu, despre om si despre lume.

Potrivit conceptiei acestor grupari, care apartin mozaicului asa numitei Noii Ere a Varsatorului, Dumnezeu este o putere impersonala oarba, o energie cosmica, o supraconstiinta impersonala si nu o comuniune de Persoane, asa cum este pentru noi, ortodocsii.

Idolul lumesc al Noii Ere este panteist. Toate sunt una, propovaduiesc discipolii Noii Ere.

Parintele Antonie Alevizopulos spune ca potrivit cu parerile acestor grupari, omul si intreaga lume, ca particica a esentei lui Dumnezeu, nu are ipostas. Toate se afla intr-o evolutie ciclica omogena, trecand prin starea de mineral, de planta, de animal, de om, indreptandu-se spre inchiderea ciclului, prin absorbirea si disparitia omului si a lumii in Principiul primordial impersonal.

In aceasta evolutie toate sunt mai inainte randuite de asa numitele legaturi karmice si de incarcaturile karmice ale animalelor anterioare. Nimeni nu este responsabil pentru nimic, si nimeni nu poate schim¬ba ceva din soarta sa. Doar atitudinea sa este chemat sa si-o schimbe fata de ceea ce trebuie neaparat sa i se intample; e chemat sa joace rolul sau fara atasa¬ment, fara sa participe, asa cum isi joaca rolul un artist pe scena. Iar aceasta, nu pentru a schimba ceva in mersul lucrurilor, ci pur si simplu pentru a-si plati datoria karmica, asa incat sa nu fie nevoit sa se intoarca in viata in aceleasi conditii si cu aceleasi probleme. Scopul sau insa nu este acela de a se elibera de moarte, ci a se elibera de viata (!).

Astfel, raspunsurile panreligiei la problema existentiala a omului nu satisfac setea sa pentru un sens mai adanc al vietii. Si aceasta, deoarece comuniunea cu Dumnezeu, ca sens adanc al vietii omului, nu este o consecinta a naturii omului sau a unui proces de autoevolutie sau autorealizare, ci este un dar al lui Dumnezeu si rodul dragostei si libertatii lui Dumnezeu. Gruparile spatiului ocult mai larg sau, cu alte cuvinte, gruparile Noii Ere, cu evanghelia Varsatorului, a autoevolutiei si automantuirii pe care le promoveaza, in prima faza altereaza cugetarea ortodoxa – daca aceasta exista – a discipolilor lor, iar in continuare contesta Evanghelia mantuirii in Hristos si il conduc pe om in fundaturi infricosatoare.

Ademenit, ca si protoparintii, de nadejdea falsa ca va deveni de unul singur dumnezeu, omul este condus intr-un mod tragic la constatarea “goliciunii” lui duhovnicesti. Cu puterile noastre nu putem face nimic sau, mai degraba, am putut crea impasurile de astazi.

Raspunsurile la intrebarile existentiale ale omului, la intrebarea despre sensul vietii, despre sensul durerii in viata noastra, la nelinistea sa pentru amenintatoarea catastrofa ecologica, cauzata de folosirea irationala si egoista a resurselor de bogatii naturale ale planetei, la intrebarea privind eventualitatea unui holocaust atomic, (raspunsurile) se afla in modul in care Biserica lui Hristos il vede pe Dumnezeu, pe om si lumea.

Lepadarea ascetica de cele vazute si de cele trecatoare, pentru ca sa ne desfatam de cele pururea statatoare ne elibereaza de alipirea patimasa de lucruri si de neliniste. La aceasta ajuta si intreaga orientare eshatologica a omului in sanul Bisericii, care, fara sa subaprecieze aceasta viata, traieste aici ca un trecator si ca un cetatean ceresc.

Straduinta de a implini virtutea cumpatarii ne ajuta sa evitam duhul consumatorismului si al stresului, precum si problemele psihologice care apar ca niste consecinte ale lor.

“Lozinca” ascetica a Sfantului Isaac Sirul: Iubeste osteneala mai mult decat odihna este un raspuns la mentalitatea predominanta a oamenilor de astazi care doresc sa dobandeasca cel mai mare castig, cea mai mare desfatare, cel mai mare confort cu cea mai mica straduinta posibila.

Conceptia de viata si morala pervertita care rezulta din declaratia lui Anton La Vey (fondatorul asa numitei Biserica Satanei din California, U.S.A.): Nu as putea omori vreodata un paianjen, insa as putea omori un om, conduce la o societate nu a fiarelor, ci a diavolilor. Aceasta conceptie este despartita printr-o prapastie degandirea Sfintilor Bisericii noastre, care si-ar fi dat trupul lor sanatos ca sa ia trupul unui lepros, pentru ca aceasta este dragostea desavarsita, asa cum spune Avva Agaton.

Infruntarea problemei

Admiterea faptului ca ereziile noi, totalitariste, cu practicile lor, sunt o provocare reprezinta primul pas inspre infruntarea corecta a chestiunii. Aceasta provocare se adreseaza atat Bisericii, cat si statului, precum si societatii in general. Din pacate, tendinta care domneste astazi este aceea de a ignora problema, fie din lipsa de informare, fie din pricina unui simtamant de suficienta de sine sau din alte pricini, pe care nu este momentul sa le analizam, nu putem insa stabili in anii ’90 strategia si tactica pastorala in privinta infruntarii ereziilor pornind de la o reprezentare a decorului miscarilor eretice din anii ’60 sau ’70. Infruntarea variatelor probleme – nu numai religioase – pe care le creeaza ereziile trebuie sa fie pentru Biserica, dar si pentru stat, un subiect prioritar si nu o preocupare secundara.

Aici trebuie sa se accentueze si necesitatea infruntarii lipsurilor noastre pastorale. Faptul ca de multe ori, in cadrul parohiei, oamenii cu nelinisti duhovnicesti nu vad la cei din jurul lor traindu-se viata cea noua in Hristos ii impinge sa caute dragostea si sensul vietii in alte locuri.

Exista multi oameni care nu cunosc raspunsurile Ortodoxiei la problemele existentiale ale omului, insa au o intentie buna. Altii, negustand hrana duhovniceasca sanatoasa a Bisericii, nu pot sa o recunoasca pe cea otravita a ereziilor si sa se pazeasca, astfel, de ea.

Daca vom cunoaste, dar mai ales daca vom trai Ortodoxia in sanul Bisericii, atunci viata noastra va fi o predica vie, un raspuns la provocarea ereziilor si o solutie pentru iesirea din infundaturile create de ele. Iar daca, in paralel cu trairea credintei, a etosului nostru bisericesc, vom fi si informati asupra problemelor pe care le creeaza ereziile, ii vom putea sensibiliza si informa pe oameni si vom putea aduce lumina lui Hristos la cei ce stau in latura si-n umbra mortii. Acesti oameni pot fi vecinii sau colegii nostri si avem datoria sa-i ajutam.

http://www.crestinortodox.ro

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s