Noul populism televizat.

 

Nici nu mai ştiu când cultura politică din România a început să o ia în jos. Probabil atunci când preşedintele Băsescu a descoperit “reîntoarcerea la popor” ca armă politică. Până atunci aveam o creştere lentă şi dureroasă, de la politicul scos din spaţiul public către cetăţeni informaţi şi implicaţi. Nu ajunsesem prea departe, iar valurile de populism stârnite de dinamicul nostru preşedinte-jucător şi epigonii săi (e copiat, ca orice model de succes) ne-au dus repede la fund. Astăzi sondajul este icoana la care se închină politicianul român. Sondajul îl ridică, sondajul îl doboară, parafrazând o mai veche melodie. Nu crezul, inteligenţa, nu charisma, nu planurile, nu ambiţia, ci o banala măsurătoare, făcută de multe ori strâmb.

A devenit deja un loc comun pentru politicieni să spună că nu cred în sondaje, că sunt mincinoase, manipulatoare. Dar dacă întrebi un politician dacă are de gând să candideze la vreo primărie, ai şanse mari să îţi răspundă sclifosit: că se gândeşte, că ia în considerare, dacă vrea partidul, dacă sondajele arată că are şanse… sondajele apar în nouă cazuri din zece.

La alegerile locale din 10 iunie cea mai bună afacere este să fii candidatul USL. Nu trebuie să faci nimic. PDL reuşeşte cu atât de mult succes să îşi dea cu stângul în dreptul, şi alte variante nu apar, aşa că e suficient să fii pe acolo, în cele mai multe dintre cazuri ai prima şansă. S-ar zice că asta e o mare responsabilitate pentru stânga politică, o nesperată libertate să se concentreze pe planuri bune, pe găsirea unor oameni poate nu aşa cunoscuţi, dar de calitate. Nici vorbă, Opoziţia e în mare preocupare să împartă ciolanul şi pentru că partidele componente au un uriaş deficit de încredere unul în altul, singurul criteriu pe care au reuşit să îl găsească este notorietatea. După cum ziceam, nu crezul, inteligenţa, nu charisma, nu planurile, nu ambiţia. Cel mai iubit de popor este pus să candideze.

Şi cum să măsori dragostea poporului dacă nu prin sondaje? Uite-aşa se face că cele două partide din USL au comandat fiecare încă de anul trecut sondaje peste sondaje, pe bani mulţi, pentru a împărţi ştiinţific ciolanul. Probabil că până în ultima clipă vor negocia pe virgula fiecărui procent. Toată şarada a dus la multe “şmecherii politice”, campanii electorale ascunse, încercarea de auto-promovare a unor potenţiali candidaţi şi aşa mai departe. Au fost adevărate lupte politice pentru a atrage în partid indivizi cu notorietate, precum insalubrul Cherecheş la Baia Mare, tot felul de circari cu vervă televizată ca Ciuhodaru sau Bacalbaşa, dar şi piesele grele cum sunt Onţanu, Piedone sau chiar Oprescu. Aceştia din urmă, nişte indivizi fără scrupule şi fără morală, au căpătat marje uriaşe de manevră pentru că sondajele îi plasează pe locuri bune.

Nici în tabăra cealaltă lucrurile nu stau mai bine. UNPR este campioana absolută la atragerea de vedete, cărora le promite orice, doar să vină în armata securiştilor cu notorietatea lor cu tot. La PDL, deja povestea a ajuns ridicolă: cei mai cunoscuţi dintre politicienii democrat-liberali sunt practic împinşi de la spate să se facă de râs pierzând în alegeri.

S-ar zice că sondorii trebuie să se bucure: bani, prestigiu, putere, toate stau în cifrele lor. Însă acei ce încă mai râd ori n-au oricum nicio treabă cu breasla asta, sunt nişte escroci care au văzut o nişă, ori sunt inconştienţi. Cercetarea opiniei publice, adică sondajele, este pe aceeaşi pantă descendentă ca şi politica. Se face tot mai prost şi tot mai lipsit de integritate. Deficitul de neîncredere de care vorbeam a făcut fiecare partid să scoată din joben firme de sondaje. Consultanţi politici dubioşi au creat peste noapte noi firme care să ducă lupta politică pe tărâmul statisticii sociale (ba unii dintre ei au reuşit performanţa de a aduce banii europeni în această poveste). Peste noapte firme de consultanţă de tip one-man-show au devenit capabile să organizeze şi să pună în practică o cercetare la nivel de localitate, de judeţ sau chiar naţional. Citeam şi comentam recent cum o firmă pe care altă dată o lăudam aruncă brusc pe piaţă un sondaj care îl plasează pe un oarecare om de casă la patronului drept candidat principal la bănoasa primărie a sectorului 6. Iar o firmă condusă de un alt cunoscut (şi altfel capabil) sociolog duce manipularea mai departe, creând sondaje pe placul RMGC arătând deci că cel puţin unii cred că sondajul poate să ridice nu doar politicieni, ci şi controversate proiecte de investiţii. Cred că sondorii uită că politicienii care i-au creat îşi pot aduce oricând jucării noi de acasă, adică pot să cumpere alţi consultanţi la duzină, care să facă alte firme la fel de pricepute.

Însă ce ne doare cu adevărat este că în politica românească vântul populismului a spulberat orice urmă de dezbatere, a alungat valorile şi etica, a lăsat deoparte planurile şi strategiile. Politicienii stau cu ochii pe sondaje şi atât. Să nu ne mire deci că USL n-are nici în ziua de azi program de guvernare, iar PDL are unul doar prin bunăvoinţa FMI; că preşedintele e mai preocupat de ce spun televiziunile decât de cum trăiesc oamenii, iar candidatul opoziţiei e în fiecare seară la televizor şi niciodată la locul de muncă din Parlament; că totul e ca un show prost de televiziune, cu vedete de mucava date cu mult sclipic, ridicate sau coborâte de sondaje.

Doar că în zori, când se termină spectacolul şi reflectoarele se sting, aceste vedetele nu mai devin nişte triste şi urâte caricaturi dezvăluite de lumina zilei. Nu, se duc vor duce la Parlament, la Guvern, la Primării şi Consilii Locale şi vor vota, vor decide, vor cheltui, vor stabili viaţa noastră de zi cu zi.

sursa

http://lacoltulstrazii.wordpress.com/

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s